אחת ממערכות הבטיחות החשובות ביותר ברכב היא מערכת הבלמים. זאת משום שהיא מאפשרת הינה מערכת בטיחות חשובה ביותר בכלי רכב, שכן היא זו שמאפשרת בקרה על התנועה של הרכב. תקלות במערכת הבלמים עלולות לסכן את הנוסעים ברכב ולכן יש להכניס את המכונית לטיפול מוסך מיד עם חשד לתקלה.
מערכת הבלמים ברכב
עד לפני מספר שנים הותקנו ברכבים ישנם שני סוגי בלמים – בלמי דיסק ובלמי תוף. בלמי דיסק הותקנו בגלגלים הקדמיים בעוד בלמי תוף הותקנו בגלגלים האחוריים. בשנים האחרונות מיוצרים רכבים בהם מותקנים בלמי דיסק בכל הגלגלים. הנהג מפעיל את בלמי הרכב על ידי לחיצה על דוושת הבלם. צלחת הבלם מחוברת לגלגל, ומשני צדדיה נמצאות רפידות הבלם. בעת נסיעה הצלחת מסתובבת עם הגלגל. לחיצה על דוושת הבלם מפעילה משאבה אשר מביאה להיצמדות רפידות הבלם לצלחת. באופן זה נעצרת הצלחת וכן הגלגל אליו היא מחוברת.
אלמנט נוסף במערכת הבלמים של הרכב הוא בלם יד, שמטרתו לאפשר בלימה קבועה. משיכת בלם היד מובילה להפעלת הבלמים באמצעות כבל. השימוש העיקרי בבלם היד הוא בעת חניה.
מערכת ABS הינה מערכת בטיחות אשר מותקנת כיום כמעט בכל הרכבים החדשים. תפקידה למנוע נעילה אוטומטית של הגלגלים בעת בלימת חירום, אשר עלולה להוביל לאובדן שליטה על הרכב.
ברכבים חדישים רבים מותקנת כיום גם מערכת TCS, מערכת בקרת משיכה אשר תפקידה למנוע אובדן אחיזה של גלגלי הרכב בכביש. אחיזת הכביש של הרכב עלולה להיחלש עקב נהיגה בלתי זהירה, ביצוע פניה במהירות גבוהה, מים, שמן או קרח על הכביש ועוד.
תיקון תקלות במערכת הבלמים
כאמור תקלות במערכת הבלמים עלולות לסכן את הנוסעים ברכב, ולכן בעלי רכב צריכים להכניס את הרכב לטיפול מוסך בכל חשד לתקלה כלשהי במערכת זו. בנוסף, יש להקפיד על ביצוע טיפול תקופתי לרכב בזמן, במהלכו נבדקת בין היתר מערכת הבלמים. בדיקה כזו כוללת בדיקה וניקוי של הבלמים על ידי פירוק הגלגלים ובדיקה פיזית של הבלמים. במידה ובמהלך הבדיקה מתגלה כי רפידות הבלמים שחוקות אך עובי הצלחת תקין, מחליפים את הרפידות וחורטים ולחרוט את הצלחת. במידה והצלחת שחוקה גם היא, יש להחליף גם אותה.
במהלך הטיפול התקופתי בודקים גם את נוזל הבלמים, ואת תקינות צינוריות נוזל הבילום אשר יכולה להביא לגילוי של נזילות ולמנוע פגיעה ביכולת הבלימה של הרכב.
במרבית כלי הרכב החדישים מותקן חיישן אשר בודק את רמת השחיקה ברפידות הבלם. הידלקות נורית רפידות הבלם בלוח השעונים מעידה על שחיקה כמעט מוחלטת של הרפידות. שחיקה כזו עלולה להוביל לאיבוד בלמים מוחלט, נזק אשר יצריך טיפול רכב יקר באופן משמעותי, וכמובן לא פחות חשוב מכך, סיכון של הנוסעים ברכב עקב איבוד שליטה על הרכב. לכן, חשוב להכניס את הרכב לטיפול עם הידלקות הנורה.
אחת לתקופה, בהתאם להוראות היצרן, יש להחליף את נוזל הבילום. לרוב החלפת נוזל בלמים מבוצעת אחת ל-30,000 ק"מ או אחת לשנתיים, אך יש להחליפו קודם לכן במידה והנוזל משחיר. נוזל הבלמים אשר ספח לחות, גורם לבלימה פחות אפקטיבית עד כדי 'איבוד בלמים'.
כניסת אוויר למערכת והיווצרות בועות אוויר בנוזל הבלמים, החלפה לנוזל בלמים מסוג שונה או ערבוב סוגים שונים של נוזל בלמים עלולים ליצור תקלות במערכת הבלמים. לכן, החלפת נוזל בלמים צריכה להיעשות על ידי איש מקצוע בלבד.
חשוב לדעת כי בעלי רכב יכולים לטפל בו בכל מוסך שיבחרו מבלי לאבד את אחריות היצרן, וזאת כל עוד מדובר על מוסך מורשה על ידי משרד התחבורה, ולא 'מוסך מדרכה' שאינו פועל כחוק. כך לדוגמה ניתן לטפל ברכב אצל מוסך מתמחה בדגמי מיצובישי בראשון לציון שאינו מוסך היבואן. לא פעם עלות טיפול רכב במוסך כללי תהיה נמוכה באופן משמעותי עד כדי עשרות אחוזים לעומת מוסך היבואן.
מוסך בראשון לציון – שי שרותי רכב
שי שרותי רכב הינו מוסך בראשון לציון אשר מציע שירותים מקצועיים מקיפים לכל סוגי הרכב המיובאים לארץ. למוסך חוג לקוחות פרטיים רחב וכן מספר ציי רכב השייכים לחברות בבעלות פרטית. לקוחות המוסך נהנים מטיפולי רכב מקצועיים הודות לידע הרב של הצוות אשר עובר השתלמויות באופן שוטף ולציוד ומכשור מן המתקדמים בענף.
שי שרותי רכב זכה לתעודת מוסך יצאת צדיק לאחר שעמד בהצלחה במבחני התכנית בערוץ 2: מקצועיות, אמינות ומחירים הוגנים.
לתיאום טיפול רכב חייגו 03-9646939, או לחצו – מוסך ראשון לציון