מערכת ההיגוי תפקידה לאפשר לנהג לכוון את התקדמות הרכב בעת נסיעה, לשמור על כיוון נהיגה ישר או לבצע פניה של הרכב ולאחר מכן להחזירו למצב ישיר. הנעת ההגה על ידי הנהג מפעילה את יתר המרכיבים של מערכת ההיגוי בהתאם. כאשר הנהג מסובב את גלגל ההגה, התנועה הסיבובית מועברת דרך תיבת ההגה ומוטות ההגה אל הגלגלים הקדמיים, וכך הם פונים בכיוון הרצוי.
מערכת היגוי תקינה תאפשר זאת לנהג באופן נוח וללא מאמץ, תוך שיציבות הרכב ואחיזת הכביש שלו לא נפגעות. על מערכת ההיגוי לתפקד באופן תקין גם כאשר הנהיגה היא בדרכים משובשות אשר מפעילות כוחות צדדיים על הגלגלים, למנוע החלקה בסיבובים חדים ועוד. בעיות במערכת ההיגוי הינן אחת הסיבות העיקריות לתאונות דרכים. מכאן חשיבות תקינותה לשמירה על בטיחות הנוסעים ברכב ואלו הנוסעים ברכבים אחרים או הולכי רגל בסביבה.
חשיבות תקינות המערכת באה לידי ביטוי בכך שבדיקת המערכת הינה חלק קבוע בכל בדיקת טסט לרכב, אותה יש לערוך פעם בשנה לשם חידוש רישיון הרכב. החשיבות של תקינות מערכת ההיגוי באה לידי ביטוי גם בעובדה שמפעם לפעם יצרניות הרכב מוציאות הודעות קריאה חוזרת (Recall) לבעלי רכב לבדיקה או תיקון של רכיבים במערכת ההיגוי. לדוגמה, ביוני 2015 הוציאה יונדאי קריאה חוזרת לרכבי יונדאי i30 מסדרת המשפחתיות לתיקון תקלת תוכנה שהובילה במקרים מסוימים לקושי בהיגוי. ביוני 2013 הוזמנו בעלי רכבי ניסאן לבדיקת בורג גלגל הגה, לאחר שהתגלה כי לאורך זמן עלול להיגרם נזק למפרק עמוד ההגה ובעקבות כך גלגל ההגה יסתובב בחופשיות.
בכל חשד לתקלה במערכת ההיגוי יש לגשת למוסך בהקדם האפשרי. טיפול מוסך במערכת היגוי יכול לכלול לדוגמה החלפה של מסרק הגה ותפוחי הגה, החלפת משאבות הגה למניעת נזילת שמן הגה או כיוון גלגלים, המכונה גם כיוון פרונט. ניתן לטפל בבעיות במערכת ההיגוי בכל מוסך שתבחרו, כולל מוסכים מורשים שאינם מוסכי יבואן/יצרן, וזאת מבלי לאבד את האחריות. כך, תוכלו לטפל לדוגמה ברכבכם אצל מוסך לרכבי מיצובישי ראשון לציון גם אם אינו מוסך יבואן, לא פעם בעלויות נמוכות יותר.
כאמור, אין לזלזל בתקלות במערכת ההיגוי ולכן חשוב לפני הכנסת הרכב לטיפול, לוודא שהמוסך אכן מורשה על ידי משרד התחבורה ולא מדובר במוסך 'מדרכה'. כמו כן, כדאי לוודא כי מדובר במוסך מקצועי ואמין אשר גובה מחירים הגונים. ניתן כמובן להתייעץ עם בני משפחה וחברים לגבי מוסכים מומלצים, וכיום גם ניתן לקרוא ביקורות ברשת האינטרנט ואף לבדוק האם קיים בסביבתכם מוסך יצאת צדיק, כלומר מוסך שנבדק ונמצא כמקצועי, אמין והגון.
תקלות מערכת היגוי אשר מחייבות טיפול מוסך
להלן מספר תקלות נפוצות במערכת ההיגוי, אשר מחייבות טיפול במוסך:
- שחיקה של חלקים שונים במערכת ההיגוי דוגמת ממסרת ההגה, חיבורי המוטות, ידיות הסרנים או המיסבים – שחיקה כזו עלולה לגרום למהלך סרק רב מדי של גלגל ההגה. במקרים כאלו הנהג עלול להרגיש כי הרכב 'משייט' על הכביש.
- בורגי גלגלים או חיבורים רפויים במערכת ההגה, מיסבי גלגלים חופשיים או חישוקי גלגלים שהתעקמו. במקרים אלו הנהג יכול לחוש אי יציבות של הרכב בעת נסיעה.
- כיוון ואיזון גלגלים קדמיים לקוי או ממסרת ההגה לא מכווננת. גם בתקלות מסוג זה התחושה של הנהג תהיה אי יציבות של הרכב.
- ליקוי בסיכת מערכת ההגה או ממסרת ההגה, חישוק או יד סרן עקומים וכן מיסבים שבורים. תקלות אלו יבוא לידי ביטוי בקושי של הנהג לסובב בקלות את גלגל ההגה, בעיקר באם מדובר על הגה רגיל ולא הגה כוח.
- זרוע מוט קישור עקומה או כיוון גלגלים לקוי יכולים לגרום לשחיקה מואצת של אחד הצמיגים הקדמיים לעומת השני.
אם אתם חשים כי במהלך הנסיעה הרכב 'מושך' לצד אחד או שמתקשים לסובב את גלגל ההגה בקלות, יתכן שהסיבה לכך היא מחסור באוויר בצמיגי הרכב או ניפוח לא שווה של הצמיגים. במקרה כזה כמובן שאין צורך בטיפול מוסך וניתן לטפל בכך לבד, אך אם אינכם בטוחים שזו הסיבה, מומלץ לבדוק את העניין באחד המוסכים הקרובים.
מוסך שי שרותי רכב הינו מוסך בראשון לציון אשר מספק מגוון רחב של שירותי מוסך לכל סוגי הרכב המיובאים לארץ. בין שירותי המוסך: מכונאות רכב, דיאגנוסטיקה, מיזוג אוויר ומערכות בטיחות רכב לדגמי בנזין ודיזל. בנוסף, המוסך מתמחה בתחום של תחזוקת רכבים היברידיים.
מוסך שי שרותי רכב, אשר זכה לתעודת "מוסך יצאת צדיק", נהנה ממעגל לקוחות רחב הכולל לקוחות פרטיים כמו גם ציי רכב של חברות בבלות פרטית. במוסך מכשור טכנולוגי וציוד דיאגנוסטיקה מן המתקדמים בתחום, והמוסך הינו בין הראשונים בקרב מוסכים בראשון לציון כמו גם ברחבי הארץ לרכוש ציוד מתקדם עם יציאתו לשוק. צוות המוסך עובר השתלמויות באופן שוטף כדי להבטיח ללקוחותיו טיפולי רכב בסטנדרטים הגבוהים ביותר.